Varastokirjaston uuden toimitalon peruskiven muuraus- ja harjannostajaisjuhla

Perjantaina 24.5.2024 muurattiin Kuopion Hiltulanlahdessa Varastokirjaston uuden toimitalon peruskivi. Samalla juhlistettiin rakennuksen harjannostajaisia sadan juhlavieraan voimin. Päivän ohjelmaan kuului puheita, ruokailua ja kahvittelua, musiikkia, Hiltulanlahden koulun piirustus- ja runokilpailun voittajien palkitseminen sekä ennen peruskiven muurausta rakennuksen peruskirjan luku – savon murteella totta kai!

Peruskiveen muurattiin mukaan metallilieriö, johon sujautettiin perinteiden mukaisesti rakennuskohteen piirustukset ja muuta kohteeseen ja ajankohtaan liittyvää tärkeää rekvisiittaa: laki ja asetus Varastokirjastosta, päivän sanomalehdet sekä parhaillaan käytössä olevia metallirahoja – piirustus- ja runokilpailun voittajatöitä unohtamatta.

Kirjastonjohtaja Johanna Vesterinen

Rakennustyöt ovat edenneet aikataulussaan ja toukokuussa tiloissa on aloitettu hyllyjen asennus kirjaston 135 hyllykilometrin laajuista aineistoa varten. Uudet tilat otetaan käyttöön vuoden 2025 alussa. Uusia tulevia työtilojaan pääsivät ihailemaan myös Varastokirjaston työntekijät, jotka olivat mukana juhlassa viettämässä ainutlaatuista ja taatusti mieleen jäävää työhyvinvointipäivää.

Kuvat: Harri Luostarinen